PIECES

August 30 - September 21, 2024

PIECES


Daniela Bergschneider, Helen Clara Hemsley, Theis Lorentzen,

Sara Mirkhani, Pia Angela Rasmussen

Photo: Øystein Thorvaldsen

DK


Udstillingen PIECES præsenterer værker af fem kunstnere som hver især har udviklet karakteristiske teknikker ogkunstneriske udtryk ved at kombinere flere komponenter til sammenhængende værker. Udstillingen fremkalder ensanselig helhed, hvor keramik, tekstil, smykker og møbler interagerer.


Udstillingen søger at spejle fragmenteringen i samtiden og interessen for at stille spørgsmål og skabe nyesammenhænge. Særligt fremhæves den innovation og de kunstneriske kvaliteter, der opstår, når kunstnere ogkunsthåndværkere kombinerer elementer, materialer, historier og produktionsmetoder, både på konkret vis og i enmental betydning, som rækker ud over fagene.


De udvalgte værker vil eksempelvis stille spørgsmål til samtidens overforbrug og overproduktion, skabe refleksionover forholdet mellem natur og kultur samt udfordre relationen mellem menneske og objekt.


Om udstillerne:

Daniela Bergschneider (DE/NO) udforsker forholdet mellem tekstil og keramik i skulpturelle værker, der minder omhybridvæsener - samtidig dyr, plante, antropomorfisk og abstrakt. I processen skaber hun hundredvis af småkeramiske former, som bindes sammen med en håndfarvet, halvgennemsigtig nylon til større objekter.


Helen Clara Hemsley (DK) skaber smykker udført i ordinære materialer, som ofte er brugte fund. Det er en måde atformidle de observationer, hun gør sig, hendes forkærlighed for ord og vendinger og hendes behov for at forståomverdenen. Det bliver til smykker, der er lige til, med humor, men samtidig med en samfundskritisk facet.


Theis Lorentzen (DK) udforsker en digital æstetik i sit projekt ‘Pixelization’ som er en udløber af sit arbejde medværktøjer som 3D scanner og CNC fræser og et håndværk som gips afformning og modellering i keramik. Hansamler og bevarer fejl opstået under de digitale og maskinelle arbejdsprocesser, og søger skønheden i det kunstigeog maskinelle.


Sara Mirkhani (DK) undersøger i sit keramiske værk ‘Chat’ forholdet mellem online kommunikation og dethåndgribeligt – den digitale og den fysiske verden. Værket består af en serie keramiske skulpturer, som imiterertalebobler fra chat-beskeder på online medier. Den ellers virtuelle interaktion og form bliver dermed materiel ogindgår i en ny kontekst.


Pia Angela Rasmussen (DK) udforsker i projektet 'Fer og Not' anvendelsen af traditionelle fer og not samlinger fragulvbrædder i møbelobjekter, der kan stables. Rasmussen benytter rest-træ og væver mindre individuelle stykkertekstil i naturfibren sisal, som hun stabler til en åndbar og behagelig siddeflade på toppen af objekterne.


Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond, Aarhus Kommunes kulturudviklingspulje, Danmarks NationalbanksJubilæumsfond. Daniela Bergschneiders deltagelse er støttet af Norwegian Crafts og Norges Udenrigsministerium viastøtteordningen for internationale kunsthåndværkprojekter.

Opening      

August 30, 16-18


Artist talk    

August 31, 13:00 


OBJEKT

Carl Blochs Gade 53 st. Aarhus C


Aug 30 - Sep 8, 12-17 daily

Sep 9-21 Thu. Fri. 12-17, Sat. 12-15


Download text and images

_Z3A1428
_Z3A1437
_Z3A1458
_Z3A1509
_Z3A1413
_Z3A1491
_Z3A1491@0,5x
_Z3A1445
_Z3A1545
_Z3A1454
_Z3A1536

ENG

The exhibition PIECES presents works by five artists, each of whom has developed distinctive techniques and artisticexpressions by combining multiple components into cohesive works. The exhibition evokes a sensory wholeness, whereceramics, textiles, jewelry, and furniture interact.


The exhibition seeks to mirror the fragmentation of contemporary times and the interest in posing questions andcreating new connections. Particularly emphasized is the innovation and artistic qualities that emerge when artists andartisans combine elements, materials, stories, and production methods, both in a concrete sense and in a mentaldimension that transcends disciplines.


The selected works, for example, question contemporary overconsumption and overproduction, reflect on therelationship between nature and culture, and challenge the relationship between human and object.


Daniela Bergschneider (DE/NO) explores the relationship between textiles and ceramics in sculptural works thatresemble hybrid creatures - simultaneously animal, plant, anthropomorphic, and abstract. In the process, she createshundreds of small ceramic forms, which are bound together with hand-dyed, semi-transparent nylon into larger objects.


Helen Clara Hemsley (DK) has in the series 'Bits and pieces', created necklaces from personally significant things shehas kept throughout her life. The series contains a special intimacy and mystery surrounding the meaning and origin ofthe components. Her jewelery reflects the many facets of life such as love, adventure, grief, stories from the experiencesof youth, parenthood, marriage, divorce and the eternal urge to create and share.


Theis Lorentzen (DK) explores a digital aesthetic in his project 'Pixelization,' which is an offshoot of his work with toolssuch as 3D scanners and CNC milling machines, and a craft like plaster molding and ceramic modeling. He collects andpreserves errors that occur during the digital and mechanical work processes, seeking beauty in the artificial andmechanical.


Sara Mirkhani (DK) examines the relationship between online communication and the tangible - the digital and thephysical world - in her ceramic work 'Chat.' The work consists of a series of ceramic sculptures that imitates speechbubbles from chat messages on online media. Thus, the otherwise virtual interaction and form become material andenter a new context.


Pia Angela Rasmussen (DK) explores in her project 'Fer og Not' the use of traditional tongue and groove joints fromfloorboards in stackable furniture objects. Rasmussen uses scrap wood and weaves smaller individual pieces of textilein the natural fiber sisal, which she stacks into a breathable and comfortable seating surface on top of the objects.


The exhibition is supported by the Danish Arts Foundation, City of Aarhus, and the Danmarks Nationalbank'sAnniversary Foundation. Daniela Bergschneider's participation is supported by Norwegian Crafts and the NorwegianMFA’s Support Scheme for International Craft Projects.